Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens als patiënt

Beste patiënt

Om goede zorg te verlenen hebben we verschillende gegevens van en over jou nodig. Als gevolg van nieuwe Europese wetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, of afgekort in het Engels de GDPR) is het onze taak en vinden we het ook belangrijk om je mee te delen welke gegevens we van jou verzamelen en wat we daarmee precies doen. In deze tekst geven we jou die informatie.

Welke gegevens verzamelen we over jou?

We verzamelen volgende gegevens over jou:

  • Identificatiegegevens (en in voorkomend geval van je wettelijke vertegenwoordiger);
  • Mutualiteit;
  • Rijksregisternummer;
  • Gegevens over je gezondheid (diagnose, prognose, anamnese, behandeling, …)
  • gegevens over je familieleden, enkel indien dit relevant is voor de logopedische behandeling;
  • Gegevens over opleiding en vorming;
  • Geluids- of beeldopname;
  • financiële gegevens.

Waarom verzamelen we die gegevens?

We verzamelen deze gegevens om jou adequate en kwaliteitsvolle logopedische zorg te kunnen verlenen, om onze prestaties te kunnen aanrekenen (aan het RIZIV en eventueel aan jou) en om eventuele klachten of schadegevallen te kunnen opvolgen.

De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen jou en ons als therapeut bestaat (een overeenkomst), omdat we daar wettelijke toe verplicht zijn, omdat het noodzakelijk is om je vitale belangen of ons gerechtvaardigd belang te beschermen of op grond van je uitdrukkelijke toestemming met die bewaring en verzameling.

Gegevens over je gezondheid worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om je zorg te kunnen verlenen. In het uitzonderlijke geval waarin een patiënt een klacht of schadegeval zou hebben, moeten we ook gegevens over de gezondheid verwerken om de klacht of het schadegeval adequaat te kunnen opvolgen. Wanneer we gegevens van jou verwerken om ons gerechtvaardigd belang te beschermen, gaat het over de bescherming van onze veiligheid en onze rechten van verdediging.

Worden de gegevens met anderen gedeeld?

De gegevens die we van en over jou hebben vallen in principe onder het beroepsgeheim. We delen ze dan ook enkel met anderen wanneer dit geoorloofd is, zoals:

  • indien dit nodig is voor een goede zorgverlening (bv. met andere zorgverleners, zoals je huisarts, met het CLB, met je wettelijke vertegenwoordiger, …), of
  • indien we daartoe op basis van regelgeving of rechtspraak verplicht zijn (bv. met de overheid, de mutualiteit), of
  • voor de opvolging en afhandeling van evt. klachten en schadegevallen (verzekeringsmakelaar, verzekeraar, gerechtelijke overheden, …)
  • wanneer je daarin uitdrukkelijk hebt toegestemd (bv. mededeling aan een familielid dat geen vertegenwoordiger is, aan een vriend(in), …).

Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

We zijn verplicht om je dossier 30 jaar te bewaren. Dit betekent dan ook dat we je gegevens 30 jaar bewaren.

Algemene GPDR-voorwaarden:

Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens als patiënt

Om goede zorg te verlenen hebben we verschillende gegevens van en over jou nodig. Als gevolg van nieuwe Europese wetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, of afgekort in het Engels de GDPR) is het onze taak en vinden we het ook belangrijk om je mee te delen welke gegevens we van jou verzamelen en wat we daarmee precies doen. In deze tekst geven we jou die informatie.

Welke gegevens verzamelen we over jou?

We verzamelen volgende gegevens over jou:

  • Identificatiegegevens (en in voorkomend geval van je wettelijke vertegenwoordiger);
  • Mutualiteit;
  • Rijksregisternummer;
  • Gegevens over je gezondheid (diagnose, prognose, anamnese, behandeling, …)
  • gegevens over je familieleden, enkel indien dit relevant is voor de behandeling;
  • Gegevens over opleiding en vorming;
  • Geluids- of beeldopname;
  • financiële gegevens.

Waarom verzamelen we die gegevens?

We verzamelen deze gegevens om jou adequate en kwaliteitsvolle zorg te kunnen verlenen, om onze prestaties te kunnen aanrekenen (aan het RIZIV en eventueel aan jou) en om eventuele klachten of schadegevallen te kunnen opvolgen. De gegevens worden verzameld en bewaard op grond van de behandelrelatie die er tussen jou en ons als therapeut bestaat (een overeenkomst), omdat we daar wettelijk toe verplicht zijn, omdat het noodzakelijk is om je vitale belangen of ons gerechtvaardigd belang te beschermen of op grond van je uitdrukkelijke toestemming met die bewaring en verzameling. Gegevens over je gezondheid worden specifiek bewaard omdat dit noodzakelijk is om je zorg te kunnen verlenen. In het uitzonderlijke geval waarin een patiënt een klacht of schadegeval zou hebben, moeten we ook gegevens over de gezondheid verwerken om de klacht of het schadegeval adequaat te kunnen opvolgen. Wanneer we gegevens van jou verwerken om ons gerechtvaardigd belang te beschermen, gaat het over de bescherming van onze veiligheid en onze rechten van verdediging.

Worden de gegevens met anderen gedeeld?

De gegevens die we van en over jou hebben vallen in principe onder het beroepsgeheim. We delen ze dan ook enkel met anderen wanneer dit geoorloofd is, zoals:

  • indien dit nodig is voor een goede zorgverlening (bv. met andere zorgverleners, zoals je huisarts, met het CLB, met je wettelijke vertegenwoordiger, …), of
  • indien we daartoe op basis van regelgeving of rechtspraak verplicht zijn (bv. met de overheid, de mutualiteit), of
  • voor de opvolging en afhandeling van evt. klachten en schadegevallen (verzekeringsmakelaar, verzekeraar, gerechtelijke overheden, …)
  • wanneer je daarin uitdrukkelijk hebt toegestemd (bv. mededeling aan een familielid dat geen vertegenwoordiger is, aan een vriend(in), …).

 Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

We zijn verplicht om je dossier 30 jaar te bewaren. Dit betekent dan ook dat we je gegevens 30 jaar bewaren.

Zijn er specifieke rechten die je kan uitoefenen over de gegevens die we van jou bewaren?

Als patiënt kan je verschillende rechten uitoefenen met betrekking tot de gegevens die we van jou bewaren. Zo heb je recht op inzage in en een kopie van het patiëntendossier dat we van jou bewaren. Indien je je patiëntendossier wil inkijken of daarvan een kopie wenst, kan je daartoe een schriftelijk verzoek aan je behandelende zorgverlener richten. Tevens heb je het recht om te verzoeken dat bepaalde gegevens die onjuist in het patiëntendossier zijn opgenomen, te rectificeren. Indien bepaalde gegevens werden verzameld enkel en alleen op basis van jouw toestemming (en dus niet op basis van de behandelrelatie of op basis van een wettelijke verplichting), kan je die toestemming voor de verdere verwerking te allen tijde intrekken. De gegevens in het patiëntendossier worden bewaard op grond van de behandelrelatie en een wettelijke verplichting, en dus niet op grond van een toestemming. Indien je een klacht hebt specifiek over de verwerking van je persoonsgegevens, kan je die indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Wie is verantwoordelijk voor de verzameling en bewaring van je gegevens?

De verantwoordelijke voor de verzameling en bewaring van je gegevens in het patiëntendossier  is je behandelende therapeut, die alle gegevens in het dossier noteert. Zijn/haar contactgegevens zijn dezelfde als die van de (groeps)praktijk.

Algemene betalingsvoorwaarden:

Betalingstermijn / betalingswijze: Onderzoeken en gesprekken met de bemiddelaar / kindbehartiger  dienen steeds onmiddellijk te worden voldaan. Andere consultaties worden via bankoverschrijving op het einde van de maand afgerekend. Gelieve steeds het vermelde bankrekeningnummer en de gestructureerde mededeling op de factuur te gebruiken. Facturen dienen binnen de 10 dagen na het uitsturen van mail met hierin de factuur te worden voldaan, tenzij anders overeengekomen.

Annulering van afspraken: Afspraken voor consultaties of onderzoeken dienen minimaal 48 uur voor aanvang te worden geannuleerd. Bij laattijdige annulering of het niet opdagen zal het volledige bedrag voor de consultatie of het onderzoek in rekening worden gebracht.

Verzuim: Een eerste aanmaning is gratis. Indien de betaling na deze aanmaning toch niet volgt, zien we ons verplicht een administratieve kost van 12,5 euro te rekenen voor deze tweede aanmaning.

Incassokosten: Indien een betaling na een tweede aanmaning niet binnen de gestelde termijn wordt voldaan, zullen we u een derde maal aanmanen met een bijkomende kost van 25 euro.  Het dossier wordt indien wij dan de betaling niet ontvangen, overgemaakt aan een incassobureau. Uiteraard zijn alle gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten voor rekening van de schuldenaar. De therapie/bemiddeling wordt bij het weigeren van de betaling  onmiddellijk éénzijdig stopgezet.

Eigendomsvoorbehoud: Verslagen van onderzoeken worden pas afgeleverd nadat de volledige betaling van de openstaande schuld heeft plaatsgevonden.

Algemene voorwaarden:

Bij minderjarigen is het noodzakelijk dat beide ouders hun toestemming geven voor de opstart van onderzoek en/of therapie. Door ondertekening van deze algemene voorwaarden verklaart u dat de andere ouder akkoord gaat hiermee.
Daarnaast verleent u hierbij toestemming voor het voeren van teamoverleg met betrekking tot de zorg en begeleiding.
Tevens verklaart u akkoord te gaan met de mogelijkheid dat, indien noodzakelijk, opnames (geluid en/of beeld) gemaakt worden ter ondersteuning van het onderzoek en/of de therapie.

Door het aanvinken van de voorwaarden op het aanmeldingsformulier verklaart u zich akkoord met bovenstaande voorwaarden.